חווים השפלה, ביטוי שנאת חינם והתעללות רגשית או פיזית. לא בכדי יעצו לנו רבותינו, החכמים האמיתיים: יהא כבוד חברך, חביב עליך כשלך. לא במקרה אמרה תורתנו הקדושה והנאורה: לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה' (ויקרא י"ט). בכוונה מכוונת אמר רבי עקיבא: וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ, זהו כלל גדול בתורה (ירושלמי נדרים פ"ט). ראו כיצד ראו חכמים את הנולד באומרם: עבר אדם על מצוה קלה, סופו לעבור על מצוה חמורה. עבר על: וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ, סופו לעבור על: לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר (ויקרא, שם) ועל: לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ (שם, שם) ועל: וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ (שם כ"ה), עד שיבא לידי שפיכות דמים (ספרי פרשת שופטים). מובא בשם הרה"ג, הראי"ה, הרב קוק זצוק"ל: בשנאת חינם נחרב הבית, באהבת חינם יבנה הבית (הנצחי). מומלץ בהקשר לזה, ללמוד בעיון רב את תורתו הנפלאה של רבי נחמן מברסלב, תורה רפ"ב, הנקראת תורת אזמרה, בה נלמד למצוא נקודה טובה בכל יהודי ובה ללמד עליו זכות. איננו מצדיקים בזה את מעשיו הרעים אם חטא חלילה, אלא מלמדים זכות על נשמתו האלהי"ת בהיותו יהודי. זה נלמד מהפסוק: וְעוֹד מְעַט וְאֵין רָשָׁע וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ (תהלים ל"ז, י'). עוד מעט, הנקשר לפסוק נוסף: אָשִׁירָה לַ-ה' בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי (תהלים ק"ד, ל"ג). מן ההמשך, ממנו לימדה ברוריה זכות על הבריונים שהציקו לבעלה רבי מאיר: יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד. אמרה ברוריה לבעלה: יתמו חטאים, כתוב ולא חוטאים. בקש עליהם רחמים שיחזרו בתשובה ואכן כך היה (עפ"י ברכות י.).
יהודים יקרים ובנות ישראל נכבדות!
הבה ונשתדל להרבות באהבת חינם, בעזרה ובעידוד לכלל ישראל ובעיקר לחלשים שבינינו. זהו צו השעה המתבקש מאהבת הש"י, התורה וישראל בהיותם אחד.